Schooltijd (1)
Ik zie nu hoe goed het onderwijs geregeld is en denk soms ook te veel geregeld. Er zijn veel projecten, maar uiteindelijk hoor je gewoon te kunnen rekenen en lezen. Wij hadden altijd een uurtje hardop lezen in de klas en moesten gedichten voorlezen. Op vrijdagmiddag las de meester een verhaal voor. Wat ik verschrikkelijk vond, was schoonschrijven; een schrift met lijntjes en daar moest je heel voorzichtig (schuine) letters tussen schrijven. Ik had twee dingen niet mee: ik zag het niet goed en ik had er het geduld niet voor. Het tweede kwam door het eerste, want ik zag vooral meisjes het heel gemakkelijk doen en dat ging bij mij niet.
Boeken en gedichten lezen ging wel uitstekend. Ik mocht in Dieren een jaar christelijk onderwijs genieten. Daar moest je psalmversjes declameren op de maandagochtend. Omdat ik het onzin vond om dat uit je hoofd te doen, had ik natuurlijk geen goed cijfer, terwijl ik het psalmboek en de gezangenbundel helemaal doorlas in de kerk maar ook thuis. Ik weet nog steeds wie de vertalers en schrijvers waren, en soms komt er weer één naar boven. Maar een psalmversje opdreunen zonder ritme en inhoud was niets voor mij.
Vroeger las ik ook al veel. Mijn vader die in zijn jeugd dat gemist had, liet mij zoeken naar bibliotheekboeken. Hij las vooral indianen- en cowboyboeken, zoals Arendsoog, Tecumseh en Kleine Bever, maar ook andere boeken. Als je te laat je biebboeken inlevert, dan kost dat geld, dus af en toe betaalde mijn vader de boete en gaf mij opdracht welk boek hij nog niet gelezen had. Hij heeft heel lang moeten wachten op de zeven boeken van Kleine Bever, want die waren populair bij meerdere lezers.
Het rekenen ging mij goed af en cijferen kan ik nog steeds goed. Ik merk nu vooral aan de kassa dat veel mensen dat niet meer zo goed beheersen. Dat is erg jammer. Wij mochten op de middelbare school geen rekenmachines gebruiken. Je kon toen heel goedkoop Texas-rekenmachines kopen, maar die werden gewoon afgepakt. De leraar vond dat wij zelf moesten rekenen en iedereen was gelijk, dus er was ook geen voordeel voor de mensen die geld hadden. Deze leraar werkte op de christelijke ULO, maar was overtuigd van socialistische waarden gecombineerd met gelovig zijn. Hij legde dat heel goed uit. Al die apparatuur mag je nu gebruiken, als je ook maar goed kunt hoofdrekenen. Ik denk dat hij gelijk had, want zo geweldig vind ik de reken- en leesvaardigheid van jongeren tegenwoordig niet.
Bovendien zijn er veel jongeren die te weinig nieuws mee krijgen door de korte berichten op hun smartphone. Gelukkig begint men dat te beseffen. Al die influencers verdienen flink aan onze jongeren en ook mensen die daar gevoelig voor zijn. Woke-berichten worden eindelijk herkend en er komen allerlei berichten uit de samenleving dat het toch anders moet. Niet helemaal terug naar hoe het was, maar misschien wel pas op de plaats. Wat bij ons niet gebeurde, was dat de klas bepaalde wat de les in hield. Alle onderwerpen kwamen voorbij en leraren werden niet bedreigd. Ook leerlingen die aantoonbaar pestten of intimiderend waren, werden aangepakt. Als je de rem er niet op zet, dan is het einde zoek. Ik denk dat er nu vaak te laat wordt ingegrepen.