Brug (2)
Een paar jaar geleden waren bruggen met een brugwachter veiliger. Nu zit iemand in een hokje verschillende bruggen te bedienen. Dat kan verschrikkelijk misgaan en dat hebben we gezien in Zaandam, waar een vrouw door een geopende brug reed en het leven verloor, nadat ze in de rivier viel. Ik kan niet anders concluderen dat ik niet graag die functie wil vanwege de risico’s die je moet nemen, omdat het eenmaal goedkoper is om meerdere bruggen tegelijk te bedienen.
In Suriname krijgt men binnenkort nogal wat geld vanuit de olie. Misschien zouden ze daar een brug over de Corantijn kunnen aanleggen, want Guyana heeft ook oliegeld. Dat zou de economie helpen; de twee bruggen van president Wijdenbosch hebben toch wel geholpen. Hij werd nogal bekritiseerd omwille van die twee bruggen, maar de verbinding van Paramaribo met Nieuw Nickerie is verbeterd. Het is een eenvoudige brug, maar hij is erg goed. Een collega die voor die tijd over die brug van Nieuw Nickerie naar Paramaribo ging, moest wachten op de pont naar de overkant. Hij was goed op tijd, maar de pont lag aan de andere kant en kwam niet, omdat de vaarders aan het kaarten waren. Eigenlijk moesten ze nog varen, maar die collega moest wachten tot de volgende ochtend en sliep in zijn auto, hopend dat er geen dieven kwamen. Dat was namelijk wel vaker het geval…
De andere bruggen werden slecht onderhouden, dus je moest heel vaak erg goed rijden om de overkant te bereiken. Er zaten nogal wat gaten in sommige bruggen. Ze werden soms beter, omdat er afgeschreven bruggen uit Nederland naar Suriname kwamen. De bruggen werden niet zo intensief als in Nederland gebruikt, dus het was een verbetering. Ook de veerponten waren gedateerd. Ik was bijvoorbeeld heel blij de overkant te halen met de pont bij Kijkuit. Hierna ben ik maar over de grote weg naar Paramaribo teruggekeerd.
Bij de pont in Meerzorg had je een prachtige markt, voordat je de pont op ging en dat vond ik erg leuk. Toen ze de brug maakten, was dat over, wat toch jammer was. Er stond de laatste keer dat ik er was een paar kramen bij de brug. Toch kwam er weer wat meer reuring, want er werden meer huizen gebouwd vanwege de Bosje-brug. Vlak na zijn ambtsperiode liet president Wijdenbosch de brug naar zich vernoemen. Het is een hoge brug vanwege de scheepvaart over de Surinamerivier. Hij gaat ook erg steil naar beneden en aan de Paramaribokant heb je een rotonde. De eerste keer kneep ik hem wel, want wij hadden niet zulke goede remmen en ik zag brommertjes naar beneden komen die nog net niet tegen de rotonde reden. De brug is vrij smal, maar de verbinding naar Oost-Suriname is beter dan de overvolle pont van Meerzorg.